محققان می گویند غذاهای حاوی ترکیبی از چربی و کربوهیدرات مانند ماده ی مخدری برای مغز عمل می کنند

18ژوئن 2018 - تحقیقات جدید نشان می دهد مغز ما وقتی که ترکیبی از کربوهیدرات و چربی را مصرف می کنیم، بیشتر لذت می برد، بطوریکه این ترکیب به عنوان ماده ی مخدری برای مغز عمل می کند.
دانشمندان دانشگاه ییل با مطالعه ی پاسخ های عصبی افراد (مربوط به سیستم عصبی) به نشانه های مواد غذایی این نتایج را بدست آوردند.
این یافته ها می تواند توضیح دهد چرا برخی از افراد به خوردن مواد غذایی با ترکیبی از کربوهیدرات ها و چربی ها مانند پیتزا و دونات اعتیاد پیدا می کنند، چرا که مغز انسان بطور ذاتی از ترکیب این دو ماده با هم لذت می برد.
تعداد اندکی، از غذاها در طبیعت ترکیبی از کربوهیدرات و چربی بالا هستند، و در عین حال ما انسان ها به راحتی به سمت این غذاها جذب می شویم.مشکلی که غذاهای حاوی کربوهیدرات و چربی بالا دارند اینست که آنها حاوی مقادیر زیادی انرژی هستند و به مردم بدون داشتن احساس سیری، مقدار زیادی انرژی مصرف کنند.
حضور و محبوبیت غذاهای ساخت بشر که به غذاهای فرآوری شده معروفند، میزان مصرف کربوهیدراتها و چربیها را افزایش داده است و در نتیجه با افزایش خطر اضافه وزن ارتباط دارد و هنگامی که با یک رژیم غذایی حاوی مقادیر بالایی از قند ترکیب شود، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.
محققان دانشگاه ییل، که با محققان آلمانی، کانادایی و سوئیسی کار می کردند، تصاویر مربوط به میان وعده های کوچک را به گروه های چربی، کربوهیدرات، چربی و کربوهیدرات، بسته به محتوای کالری، آنها جدا کرده و به شرکت کنندگان نشان دادند. اندازه ی میان وعده ها در این تصاویر چندان با هم تفاوت نداشت.
اسکنهای مغزی 56 شرکت کننده در زمان تماشای این تصاویر نشان داد که ترکیب چربی و کربوهیدرات، مدارهای عصبی را در مرکز پاداش مغز این افراد روشن می کند واین تاثیر زمانی که با تاثیرات نگاه کردن به غذای بالقوه شیرین تر و یا متراکم تر از نظر انرژی و یا با اندازه ی بزرگتر مقایسه شد، کاملا قابل توجه بود.
علاوه بر این، شرکت کنندگان گفتند که حاضر به پرداخت پول بیشتری برای غذاهایی هستند که ترکیبی از چربی و کربوهیدرات تشکیل شده اند(در مقایسه با هر یک از این گروه های غذایی به تنهایی).
دکتر Dana Small مدیر مرکز تحقیقات فیزیولوژی و رژیم غذایی مدرن در دانشگاه ییل، گفت:به نظر می رسد زمانی که این دو ماده ی مغذی در ترکیب با هم باشند، مغز ارزش انرژی آنها را بیش از حد ارزیابی می کند و به طرز شگفت انگیزی، مواد غذایی حاوی ترکیبی از چربی و کربوهیدرات، از طریق مکانیسم های متمایزی میزان انرژی بالقوه ی خود را به مغز مخابره می کنند.

محققان گفتند: شرکت کنندگان ما در تخمین کالری های بدست آمده از چربی بسیار دقیق عمل کردند، اما در تخمین کالری حاصل از کربوهیدرات بسیار ضعیف بودند.
محققان بر این باورند که به دلیل اینکه غذاهای فرآوری شده ی جدید که حاوی ترکیبی از چربی و کربوهیدرات هستند، از حدود 150 سال پیش وارد رژیم غذایی انسان شده اند، تکامل لازم برای کنترل فعالیت همزمان مسیرهای سیگنالینگ چربی و کربوهیدرات، در بدن انسان هنوز انجام نشده است.
نویسندگان گفتند: یک مکانیزم برای توضیح تاثیر محیط غذایی مدرن امروزی، بر پر خوری، ترکیب چربی و کربوهیدرات است که سبب تقویت مدار پاداش مغزی و تسهیل تبدیل نیاز به مصرف غذاهای فرآوری شده به یک پاسخ اعتیاد گونه همانند اعتیاد به مواد مخدر می شود.
یافته های این تحقیق به صورت آنلاین در مجله Cell منتشر گردید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/jun/fat-and-carbohydrate-combinations-are-'drugs-of-abuse'-on-the-brain,-researchers-say-94785029.html